Pages

nanti aku follow balik!!!

Powered By Blogger

Sunday, December 18, 2016

Adab Memberi!!!



Ye… aku tau,,debu penuh dalam blog ni.. dan ye.. org dh tak tulis blog dah weihh….. 90’s sgt nk berblog bagai…kesah!!!
Sebab tetibe aku nk share pasal adab memberi hadiah. Haaaaa….beri hadiah pun ada adab tau,, bukan takat ikhlas je,, bnyk unsur lain yg perlu diterapkan.. nape tetbe aku nk ckp pasal adab memberi ni.. well, christmas kan just around the corner, so, of coz lah kita yg meleis ni pun tak tertinggal join bagi2 hadiah ni kan. It’s a good thing wat. Ye la, selalu masa birthday je ko bg hadiah kan(tu pun kalau bagi, nak2 hujung bulan, satu hadiah, 12 nama yg chip in)… ni ade masa lain jugak untuk memberi. So, kite yg berwajah desa yg x tau rasa ayam belanda macam mana ni pun join la secrete santa, random santa dan pelabagai jenis game tukar2 hadiah ni lah.
OK, dekat sini point dia. Selain daripada IKHLAS dari HATI,, sure game ni ade rules and regulations dia.. so.. point pertama!
PLEASE!!! RESPECT THE RULE!
Bila org dah kata hadiah kene atas RM15, RM30… x salah pun ko bagi lebih sikit. Anggap la tu saham di masa hadapan. Adoiii…. Ni tak, bila ckp rm15, dia kira sekali dgn duit minyak pergi beli, pembalut hadiah, solotape dan hadiah. End up ko bagi wisel kat kawan ko. Ok, yg wisel ni cita betul. Terjadi kat satu bank besar di Malaysia, orang cakap bagi hadiah atas RM30. Budak ni boleh bagi wisel… dgn selamba nya dia bagi wisel. “Nah, kalau ko ade emergency ke, kene kacau ke, boleh tiup ni utk menarik perhatian”
Aku tau je cite ni,, aku rasa benda ni bodoh, dan nak  lagi best, budak yg bagi wisel tu…esoknya majlis kahwin dia. KALAU AKU…  kalau aku la,,, aku bungkus kondom dlm kotak, bagi masa majlis. Bubuh note, “Dont Reproduce”. Tengok masa majlis bukak hadiah, malu ke tak.. kalau ko x suka,,,jangan bagi benda yg ko rasa org lain pun x suka.
Hahh..tu point no2. 

JANGAN BAGI BENDA YANG KO SENDIRI X SUKA IF KO DAPAT!!
Simple je kan. Ko x rasa ke, cawan yg ade kat rumah cukup banyak… ttbe dpt lgi cawan.. yeayyy…. Ok la, cawan x de la buruk sgt,tak se daif wisel la…. Ko dah beli hadiah untuk org lain..hadiah ko beli xde la gempak pun..tapi ko tau, org yg dapat akan suka.. so, ko pun mengharap bnda yg sama, tuptup..ko dpt sabun cuci muka collagen yg feymes satu masa ketika dahulu tapi kini tidak lagi… HAHHHH.. NI PUN BOLEH BUAT AMARAH KAN. Jangan lah ko amik benda yg ada kat rumah ko sbgai hadiah just because ko malas nk membeli.. nape ko x bg garam ke, gincu bini ko yg x habis pakai ke..pampers anak ko yg dh x muat ke..
Mungkin kita kene paham status keewangan org, tapi tu la.. gaji ko bukan 2 3 ratus.. org lain yg gaji lebih sikit dari ko pun boleh ada usaha untuk memberi yg terbaik.

Nah tips bagi hadiah, dlm ni ada yg ade gak dalam buku teks agama tingakatan 5.
      1)      Ikhlas (cliché)
      2)      Bagi hadiah yang kita pun suka bila dapat
      3)      Barang yang terbaik yg kita mampu
      4)      Jangan tangkap muat

Dah lah, lepas ni mesti kery akan di label sebagai org yg x cool. X bersyukur dan sebagainya. Aku just nk bg tau je, aku pun kaki prank org, tp bila masa ko kene menghargai sesorg, hargai lah betul2.
Thanks kepada santa aku tu.. sebab dia aku update satu lagi entry..setelah 3 4 tahun x bukak blog ni.. huhhhhhhhhhh……


1 comment:

Anonymous said...

Ok fine...nak hadiah!

iklan

org suka baca yang ni ke??