Pages

nanti aku follow balik!!!

Saturday, July 28, 2012

puding caramel

ootedahhh....dh lama gile aku x wat enrty..last hujung bulan satu..ok..sebab pose..den nak kongsi resepi...tadaaa...den dah jadi makcik2 yg share resepi mknan...wat soeva..ni sonang nk buat..bukti yg memasak ni sonang dan sronok paling penting jgn anggap susah..sebab sonang jo..gune satu tgn pon boleh siap...kalau pejam mata boleh tertido..jadi jgn pejam mata..ok..memule anda perlu ada b hn2..hamboii,, nk buat puding kene beruasah cari bhn2 die...

bahan2 (boleh didapati kat hutan2 simpan mlysia)
  1. 9 biji telor ayam (gred B..ehh, A..ehh..x sure..tp telor ayam biasa, yg saiz besr..jgn besar mcm telor itik.kembung nnti)
  2. susu pekat 1 tin. (tp korang boleh kurangkan kepada 3/4 tin kot)
  3. air satu baldi..(tipu,, air satu tin..gune tin susu tadi...)
  4. esen vanila 2 sudu teh (kalau nak bg rasa yg melampau, boleh gak bubuh satu botol..papehal jgn slhkan aku)
  5. 3 sudu gula (untuk hanguskan) 

cara nak buat.
  1. pecah kan sume telor dalam satu bekas..kacau gune garpu..jgn gune lidi..nnti penat.. x yah kacau bg berbuih..(tapi kalau suke puding caramel yg ade bnyk rongga2, buat la bg berbuih). kacau slow je..yg penting sume tu sebati...x yah excited sgt. korg memasak., bukan lumba lari...
  2. lepas tu, combine kan susu setin ngn air setin..lepas due bndealah ni dah dikacau, baru masuk ke dalam telur tadi..mungkin ade yg kata, campur terus dlm telur x boleh ke..boleh je sebnrnye..cume leceh dan potensi utk dorg bergaul sepenuhnye akan terganggu gugat. lepas tu campur plak esen vanila. kacau lagi. smbl kacau smbl nynyi,..
  3. Lepas tu biakan jap bnde tu, korg gi buat gula hangus. ok, mesti x reti buat gula hangus..aku merasai penglmn x reti menghangus gula., rasa bengang gile bile resepi tu ckp, hanguskan gula. tp x ckp hanguskan mcm mana...cara nak hanguskan gula senang..letak 3 sudu gula kat kuali.. pastu panaskan kuali..jgn kasi gula bercampor dgn air masa awal2 proses.. xjadi nnti. lepas tu gula tu akan hangus,jadi perang2. jgn bg jadi perang2 hitam ok..nnti rasa mcm itik hangit,..x sedap.. lepas gule tu perang..kacau smbil tuang air..air jgn sebaldi..tuang sekadar cukup je. bergntung pada korg..sebab x nk gule tu pekat sgt..sebab tu camur air..5 sudu air pon dah ok..masa ni perlu berhati2 sebab gula2 panas tu akan melompat (actly merecik) ke arah korg...
  4. lepas siap gula hangus tu..letak dlm loyang nak kukus..tuang je gula hangus tu kat loyang..rata2kan. lepas dah rata, tuang plak telur yg korg dah abaikan tadi. terus kukus..ingt..kukus,,jgn gatai dok panggang,,,cara mengukus.. pastikan korg alert,, bukak tutup pengukus every 2 or 3 minit. supaya air kat tudung pengukus tu x menjejeh masuk dlm puding..kalau biarkan pon x pe.. tp aku x suke puding bercmpur air..grosss...hhhahh...udah siap..jgn tnye aku suhu nak kukus..kukus mcm biasa..kukus bukannye gune oven,,kalau x de tmpt kukus boleh gune kuali,kalau x reti cara nk gune kuali..PM aku ek..sonangkan..dah masak terbalikkan ke atas dulang. kalau lah korg jenis yg suke mkn kek smpai kaki kene potong, boleh buat gula hangus extra untuk dituang di atas puding bile dah siap... selamat mencuba :)homaigod..pnjgkn resepi aku,...penuh dgn laha...

sedap


No comments:

iklan

org suka baca yang ni ke??